ŻŁOBEK NA POLNEJ

OGÓLNE ZASADY ŻYWIENIA DZIECI W WIEKU 1-3

Najważniejszym czasem dla programowania naszego zdrowia i życia jest okres płodowy i pierwsze trzy lata.

Potrzeby żywieniowe dziecka zgodnie z zaleceniami ekspertów:

  • U dzieci w wieku 13 – 36 MIESIĘCY dobowe ZAPOTRZEBOWANIE NA ENERGIĘ w przeliczeniu NA JEDEN KILOGRAM MASY CIAŁA wynosi 83 kcal.
  • U dzieci zapotrzebowanie na białko przyjęte w planowanym żywieniu nie powinno być niższe niż 1 g na 1 kg masy ciała dziecka i nie wyższe niż 15% energii z białka w całodziennej zalecanej puli energetycznej (1000 kcal/dobę);
  • Tłuszcze powinny dostarczać 35-40% całkowitej energii tak, aby pokrywać wydatek energetyczny dziecka, w tym na potrzeby wzrostu. Bardzo ważna jest podaż odpowiedniej jakości tłuszczu, zwłaszcza długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Udział energii z węglowodanów w ogólnej puli energetycznej powinien wynosić 55-60%. Należy ograniczać tzw. cukry dodane (czyli cukry stosowane w produkcji żywności i przygotowywaniu potraw) do poniżej 10% energii. Zaleca się podawać produkty, które są źródłem węglowodanów złożonych, takie jak pełnoziarniste pieczywo, kasze, makaron  i produkty z mąki z pełnego przemiału.
  • Zapotrzebowanie dziecka w wieku 13 – 36 miesięcy na WAPŃ wynosi 700 mg, na D – 15 μg (600 j.m.).

Ogólne zalecenia w diecie:

  • Kontynuowanie karmienia piersią w 2 i 3 roku życia, tak długo, jak życzy sobie tego mama i dziecko.
  • W żywieniu dziecka kierujemy się apetytem i jego aktywnością fizyczną, co zapobiega przekarmianiu lub niedożywieniu.

Rodzic decyduje co dziecko zje, kiedy i jak posiłek będzie podany. Dziecko decyduje czy posiłek zje i ile zje.

  • Małe dzieci powinny otrzymywać w ciągu dnia 4–5 posiłków: 3 większe i 1–2 mniejsze. Młodsze dzieci wymagają niekiedy większej liczby mniejszych objętościowo posiłków.
  • Należy unikać podjadania między posiłkami.
  • Staramy się utrzymywać 3-4 godzinne przerwy pomiędzy posiłkami.                              
  • Pora karmienia dzieci powinna odpowiadać porze posiłków rodzinnych.
  • Jadłospis dziecka powinien być urozmaicony i zbilansowany.
  • Uwzględniamy produkty z różnych grup żywności w odpowiednich proporcjach: mleko i produkty mleczne, pieczywo, kasze, mięso, drób, ryby, owoce i warzywa.
  • Głównym źródłem płynów powinna być WODA DOBREJ JAKOŚCI.
  • Dzieci nie powinny pić słodzonych i gazowanych napojów.
  • Unikamy nadmiaru cukru i soli oraz substancji dodatkowych.
  • Do przygotowywania posiłków wykorzystuj żywność naturalną, świeżą,mało przetworzoną.
  • Zachęcamy do samodzielnego jedzenia i akceptujmy zachowania żywieniowe właściwe dla wieku np. jedzenie rączkami, dotykanie jedzenia, brudzenie się itp.
  • Systematycznie wprowadzamy nowe produkty / potrawy / posiłki,
  • Nie podajemy posiłków w pośpiechu.
  • Bądźmy tolerancyjni i cierpliwi, nawet, jeśli dziecko odrzuca pewne pokarmy.
  • U małych dzieci nie stosujemy diet wegetariańskich i innych diet niekonwencjonalnych, gdyż nie pokrywają zapotrzebowania na energię i podstawowe składniki odżywcze (np. białko, żelazo), prowadząc do zahamowania wzrostu, niedokrwistości i innych zaburzeń związanych z niedoborami składników odżywczych;
  • Świeć przykładem! Podawaj na stół zdrowe dania, w tym dużo warzyw i owoców, a także dokonuj właściwych wyborów żywieniowych, żeby uczyć malucha.

 

 

Projekt „WSPIERAMY MAMY W GMINACH WIEJSKICH POWIATU PUŁAWSKIEGO”
jest projektem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020,
Oś priorytetowa: 9. Rynek pracy, Działanie: 9.4 Godzenie życia zawodowego i prywatnego w okresie 1.04.2019r. do 31.08.2021r.